Filmowe "Jedenastki w Kinotece"

Data publikacji: 05.11.2014
Jedenastka to magiczna liczba. W numerologii uznawana za wibrację mistrzowską, a osoby mające jedenastkę w swoim profilu charakteryzują się wyjątkową osobowością o niespotykanych zaletach duchowych. W piłce nożnej jedenastka określa ilość piłkarzy na boisku w trakcie meczu. Jedenastu zwycięzców. Jedenastka ma wiele zalet, ma w sobie charyzmę i siłę przyciągania, które zainspirowały warszawskie kino KINOTEKA do stworzenia nowego, magnetycznego cyklu filmowego. Cykl ruszy 8 listopada pod hasłem „Jedenastki w Kinotece”. W każdy dzień weekendu, w soboty i niedziele o godz. 11.00 będzie można zobaczyć doskonałe w każdym calu filmy w promocyjnej cenie 11 złotych. Do wyboru będą trzy filmy do obejrzenia w kinie oraz jeden do zabrania do domu na DVD.
Jedną z największych rewelacji będą filmy, które znajdą się w niedzielnym programie. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć obrazy, który w polskich kinach pojawią się dopiero za parę miesięcy. W listopadzie będą to trzy obrazy nagrodzone Złotym i Srebrnym Niedźwiedziem na tegorocznym Berlinale: fascynujący film noir „Czarny węgiel, kruchy lód”, niemiecką kontrowersyjną „Drogę krzyżową” i błyskotliwą latynoamerykańską „Glorię”. Oprócz tego, w trakcie pierwszego weekendu będzie można zobaczyć laureata Nagrody Publiczności na ubiegłorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym – „Mandarynki” Zazy Urushadze oraz nominowaną do Oscara i Złotego Globu love story z Palestyny – „Omar” Hany Abu-Assada.

W kasach kina czeka na widzów jeszcze jedna atrakcja filmowa: w promocyjnej cenie DVD za 11 złotych. Co tydzień dostępny będzie nowy tytuł. W ofercie m.in. ”Kurczak ze śliwkami” Marjane Satrapi i  „Barbara” Christiana Petzolda.
W kawiarni kina Kinoteka dostępne będzie również specjalne śniadaniowe menu.
Więcej informacji www.kinoteka.pl
 
Listopadowy program „Jedenastek w Kinotece”:
 



8.11 (sobota) o godz. 11.00
Bilet: 11 złotych
Cena DVD: 11 złotych
 
MANDARYNKI
Laureat Nagrody Publiczności
29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego


Reżyseria Zaza Urushadze
Rosja, Gruzja 2013, 87 min.

Opis filmu: Jesień – ulubiona pora roku poetów i melancholików – to też czas, w którym w jednych z sadów w Abchazji dojrzewają mandarynki. Od morza wieje jeszcze ciepły wiatr, lasy na wzgórzach pokrywają się złotymi liśćmi. Jest rok 1992, więc ciszę przerywają odgłosy toczącej się wokół wojny. Mało kto je słyszy, bo okolica zagrożona wojenną pożogą jest już praktycznie wyludniona. Swoich domów nie opuścili tylko bezstronni Estończycy – Markus (Elmo Nueganen) i jego sąsiad Ivo (Lembit Ulfsak). Markus pielęgnuje sad mandarynkowych drzew, Ivo wyplata kosze, w których obaj plantatorzy sprzedają owoce regularnie pojawiającym się w okolicy żołnierzom. Konflikt zbrojny w okolicy nabiera jednak na sile. Po jednej z bitew Ivo znajduje ocalałego z potyczki, rannego Czeczena Ahmeda (Giorgi Nakashidze). Nie zważając na niebezpieczeństwo zabiera go do swojego domu. Grzebiący zmarłych Gruzinów Markus znajduje tymczasem młodego rannego Gruzina o imieniu Niko (Mikhail Meskhi). Bezstronni plantatorzy mają teraz pod swoim dachem żołnierzy wrogich sobie armii. Czy mężczyźni będą potrafili się porozumieć i w małej abchaskiej wiosce nie rozleje się więcej krwi?
 
POZWÓL MI WEJŚĆ
Film twórcy głośnego „Szpiega” na podstawie prozy Johna le Carré nagrodzony na Tribeca Film Festival.

Reżyseria: Thomas Alfredson
Szwecja, 2009, 114 min.

Opis filmu: Dwunastoletni Oskar nie ma przyjaciół. Każdego dnia jest nękany przez silniejszych kolegów, którym nie potrafi się przeciwstawić. Pewnego dnia spotyka tajemniczą dziewczynkę o imieniu Eli. Jej pojawienie się rozpoczyna serię śmierci i makabrycznych wydarzeń.
 
BABCIA GANDZIA
Brawurowa komedia w oparach haszyszu wyróżniona Nagrodą Publiczności Transatlantyk Film Festival w Poznaniu. Milion widzów we Francji!

 
Reżyseria Jérôme Enrico
Francja 2012, 87 min.
 
Opis filmu: Paulette od śmierci męża mieszka samotnie na przedmieściach Paryża. Cukiernię, którą dawniej prowadziła, przerobiono na japońską restaurację, a ona sama nie jest w stanie utrzymać się z głodowej emerytury. Bohaterce, granej przez Bernadette Lafont (dawna muza François Truffaut), daleko jednak do typowej, uroczej staruszki. Pełno w niej jadu i niechęci do imigrantów. Jest skłócona z własną córką, która poślubiła czarnoskórego policjanta a wnuk z tego związku to jej powód do wstydu. Nic nie jest w stanie jej pocieszyć ani nikt uciszyć. Dopiero perspektywa utraty mieszkania zmienia jej nastawienie do otoczenia a film zamiast mrocznym, społecznym dramatem, szybko staje się dynamiczną komedią, pełną niepoprawnych politycznie gagów.
 
Przedmieścia to miejsce, gdzie wszystko jest możliwe. W czasie policyjnego pościgu diler wyrzuca dużą paczkę haszyszu, która ląduje wprost w rękach Paulette. Staruszka bierze byka za rogi - postanawia skorzystać z możliwości nieoczekiwanego zarobku. Twardo negocjuje z miejscowym gangsterami i w zamian za pomoc w dystrybucji obiecuje być ich przykrywką. Taki układ pozwala Paulette rozkręcić domowy interes – sprzedaż przepysznych wypieków z dominującą w smaku nutą konopi. Pomagają jej w tym trzy postrzelone koleżanki, razem tworzące wręcz montypytonowski gang starszych pań. Tak jak klienci ciastami, Paulette rozkoszuje się swoim nowym życiem, w którym „i zarabia pieniądze, i spotyka świetnych ludzi”... 
 
 
9.11 (niedziela)

OMAR
Głęboko osobisty film o miłości, przyjaźni i zdradzie, w cieniu izraelskiego muru bezpieczeństwa. Nominowany do Oscara, zdobywca Nagrody Specjalnej Jury w sekcji Un Certain Regard na MFF w Cannes.

 
Reżyseria Hany Abu-Assad
Palestyna, 2013, 96 min.
 
Opis filmu: Omar jest piekarzem w okupowanej Palestynie. Ląduje po drugiej stronie ruchu oporu, gdzie musi stawić czoła trudnym decyzjom. Jego przyjaciele zostają schwytani i poddani torturom muszą wybierać pomiędzy lojalnością a życiem. Podejrzenia i zdrada wystawiają na próbę jego zaufanie do kumpli z dzieciństwa. Stojąc po różnych stronach muru, Omar i brat bojownik jego ukochanej, Nadji, walczą o inną wolność. Omar przekonuje się, że to czy ktoś jest wrogiem, zależy od okoliczności. Tortury i upokorzenia podważają wiarę w honor i sens poświęceń za wszelką cenę. Mówi reżyser: "Film opowiada o sile zaufania. O tym jak ważne ono jest w relacjach i jak ulotne. Jest podstawą miłości, przyjaźni i lojalności. Jest fatamorganą i powoduje, że ludzkie emocje osiągają skrajności”.
 
JEZUS MNIE KOCHA
Boska komedia o końcu świata i początkach wielkiej miłości w reżyserii jednego z najprzystojniejszych niemieckich aktorów, odtwórcy roli głównej w filmie „Vincent chce nad morze”.


Reżyseria Florian David Fitz
Niemcy 2012, 100 min.

Opis filmu: Co by było, gdyby za tydzień miał nastąpić koniec świata? Uznajmy, że opcje są dwie: można usiąść i dzielnie czekać albo ostatni raz poszukać w życiu prawdziwego szczęścia.
Czarująca trzydziestoletnia Marie wybiera rozwiązanie numer dwa. Na start porzuca przed ołtarzem swojego drobnomieszczańskiego narzeczonego. Nie chce skończyć jak jej matka i pielęgnować życia w słodkiej iluzji. Postanawia szukać miłości, ale Marie nie idzie na łatwiznę i kandydatom na jej chłopaka stawia wysokie wymagania. Czy jej pragnienia się spełnią? Jasne! Zwłaszcza, że poznaje Jeshuę, który wydaje się być miły i wrażliwy. Zachowuje się jakby znał każdą jej myśl oraz rozumiał wszystkie życzenia. Czy to partner idealny? Marie chciałaby tak myśleć, ale niepokoi ją fakt, że Jeshua podobno nigdy nie jadł pizzy i twierdzi, że to ona pokazała mu, jak wyglądają pomidory… Czy czegoś jeszcze nie doświadczył w życiu jej boski mężczyzna? Na to wygląda... 
 
DROGA KRZYŻOWA  - na PÓŁTORA MIESIĄCA przed polską premierą
Laureat Srebrnego Niedźwiedzia oraz nagrody Jury Ekumenicznego na MFF w Berlinie


Reżyseria Dietrich Brüggemann
Niemcy - Francja 2014, 107 min.
 
Opis filmu: Czternastoletnia Maria mieszka w małym miasteczku na południu Niemiec ze swoimi rodzicami i trójką rodzeństwa – 11-letnim Thomasem, 7-letnią Kathariną i 4-letnim Johannesem, niemową. Rodzina wyznaje surowe, katolickie zakazy i należy do fikcyjnej kongregacji Św. Pawła, której liderzy nie uznają reform, jakie wprowadzono do Kościoła Katolickiego w latach sześćdziesiątych. Dominująca matka boi się okresu, w którym jej córka zacznie dojrzewać, ojciec Marii prawie nie uczestniczy w życiu rodzinnym, bo nie ma w domu nic do powiedzenia. Życie według rygorystycznych zasad przekreśla szanse na indywidualny rozwój i duchowe poszukiwania. Nastoletnia Maria jest jednak pokorna i wierna zasadom, więc przygotowuje się do bierzmowania pod skrzydłami lokalnego księdza. Duchowny opowiada swoim bogobojnym studentom o istocie poświęcenia i wyjątkowym statusie, jaki żołnierze Jezusa zyskują w oczach Boga. Jego opowieści urzekają Marię zafascynowaną świętymi męczennikami. Zasiane w jej duszy ziarno wiary w cud szybko zaczyna kiełkować. Dziewczyna postanawia złożyć się w ofierze. Kierowana miłością do najmłodszego brata – postanawia go uzdrowić. Wierzy, że jeśli wyrzeknie się doczesnych dóbr współczesnego świata i umrze jako święta – Johannes wypowie pierwsze w życiu zdanie…
 
DVD – KURCZAK ZE ŚLIWKAMI

Reżyseria Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud
Francja/Niemcy/Belgia 2011, 91 min.
 
Opis filmu: Teheran, rok 1958. Wirtuoz Nasser-Ali szuka skrzypiec godnych zastąpić jego ukochany, zniszczony w wyniku kłótni z żoną instrument. Bezskutecznie. Nie mogąc grać, Nasser-Ali traci całą radość życia. Postanawia położyć się do łóżka i… czekać na śmierć. Przez siedem następnych dni pogrąża się w głębokiej zadumie, a sny, tak melancholijne, jak i radosne, zabierają go z powrotem do czasów młodości, a nawet na rozmowę z Azraelem, Aniołem Śmierci, który objawia mu przyszłość jego dzieci… Wraz z odkrywaniem kolejnych elementów tej układanki na jaw wychodzi wzruszający sekret życia Nassera-Alego: wspaniała historia miłości, która zainspirowała jego geniusz i jego muzykę…
 
W „Kurczaku ze śliwkami” Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud, twórcy słynnego „Persepolis”, zrezygnowali z animacji. Zaprosili za to do udziału w projekcie prawdziwe aktorskie gwiazdy: Mathieu Amalrica („Motyl i skafander”), Isabellę Rossellini („Blue Velvet”), Marię de Medeiros („Pulp Fiction”) i Jamela Debbouze’a („Asterix i Obelix: misja Kleopatra”). Powstała magiczna, wzruszająca, wysmakowana wizualnie opowieść o miłości, swoim poetyckim klimatem i poczuciem humoru przypominająca „Amelię” Jeuneta. Baśniowość świata jest tutaj mocno doprawiona charakterystycznymi dla komiksów Satrapi ironią i groteską. „Kurczak ze śliwkami” powstał na podstawie jej ilustrowanej powieści pod tym samym tytułem, wydanej w 2004 roku.
 
15.11 (sobota)
 
OJCIEC SZPILER
Bezpruderyjna komedia o katolickiej parafii nominowana do tytułu Najlepszej Europejskiej Komedii Roku


Reżyseria Vinko Brešan
Chorwacja, Serbia 2013, 96 min.

Opis filmu: Bogobojny Petar handluje prezerwatywami. Nie ma wyrzutów sumienia, bo papież wydał dekret, w którym częściowo godzi się na ich używanie. Na małej dalmatyńskiej wyspie, na której stoi kiosk Petara, pogłębia się jednak niż demograficzny. Wysłany na tamtejszą parafię młody katolicki ksiądz don Fabijan postanawia sprytnie zbuntować się przeciw papieskiemu prawu. Przekonuje Petara, że o przyrost naturalny zadbać trzeba. Jak to zrobić? Potajemnie dziurawiąc sprzedawane kondomy! Do spisku księdza i kioskarza dołącza też konserwatywny farmaceuta. W zaciszu apteki miesza pigułki antykoncepcyjne z witaminami, czym pomaga położyć kres wszelkiej antykoncepcji w mieście.
Mała wyspa na powrót się zaludnia. Przypadkowe ciąże owocują zawieraniem małżeństw mieszkańców Dalmacji z turystami. Informacje o szybkim przyroście naturalnym wyciekają więc poza granice Chorwacji. Przyciągają tłumy bezdzietnych par i ekipy telewizyjne. Miasto zaczyna tętnić życiem – kotłują się w nim namiętności, a trzej spiskowcy rozkoszy dbają o to, by niemowlęta przychodziły na świat w zdrowiu i wierze katolickiej.
Sielanka nie trwa jednak długo. Trzem mężczyznom staje bowiem na drodze jedna kobieta. Dopiero teraz wszystko zaczyna się wymykać spod kontroli…
 
SYBERIA MONAMOUR

Reżyseria: Sława Ross
Rosja 2011, 102 min.
 
Opis filmu: Środek syberyjskiej tajgi. Tu żyje się na tyle, na ile pozwoli przyroda. Wokół, tylko gęsty las i dzikie zwierzęta, od których nawet ludzie się tu niewiele różnią; gotowi w każdej chwili do ataku, pazerni na namiastkę uczuć. Historię Lioszki kontrastuje los żołnierzy, których dowódca jest idealnym przedstawicielem okrucieństwa i brutalności systemu.
 
Leciwy dziadek jest dla chłopca jedynym oparciem i rodzina. Matka dawno zmarła, a ojciec wyjechał i mimo słabnącej nadziei na jego szczęśliwy powrót do domu, Lioszka tęsknie go wyczekuje. Jedynym gościem w chatce pośrodku złowrogiej tajgi bywa wuj Jurij, przynosząc wieści z „reszty świata”.
 
Zimna, obca, zamknięta i odrzucająca pustką samotności Syberia, przedstawiona jest surowo i minimalistycznie, czyli jednak realnie. Skąpe i wrogie, jak syberyjski krajobraz, są tu również dusze ludzi, których losy splatają się że sobą, niezależnie nawet od ich woli. Dzieli ich świat wyobrażeń, lecz nierozerwalnie łączą realia syberyjskiej walki o przetrwanie.
 
Sława Ross w zapierającej dech w piersi sekwencji obrazów pokazuje, niemal biblijne, rozróżnienie dobra i zła, życie bez miłosierdzia. Choć, zdaniem reżysera, prawdziwe człowieczeństwo to zdolność okazywania współczucia, to tu frazes ten zastępuje zezwierzęconą rzeczywistość.   
 
POZYCJA DZIECKA
Laureat Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie 2013


Reżyseria Călin Peter Netzer
Rumunia 2013, 112 min.
 
Opis filmu: Cornelia właśnie skończyła 60 lat, jest zadbana, majętna i szanowana. Osiągnęła sukces zawodowy, ma oddanego, siedzącego pod pantoflem męża oraz wpływowych znajomych wśród bukareszteńskich elit. Jednak życie wcale Cornelii nie cieszy… Ukochany jedynak, jej oczko w głowie, 34-letni Barbu ze wszystkich sił stara się uniezależnić od matki. Wyprowadził się z domu, ma własny samochód, a także dziewczynę, która zupełnie nie spełnia standardów Cornelii. A najsmutniejsze jest to, że Barbu unika rodzicielki jak ognia. Nie raczył nawet przyjść na jej urodziny!
Kiedy Cornelia dowiaduje się, że syn uczestniczył w tragicznym wypadku, zaczyna walczyć o niego jak lwica o swoje młode. Używa wszystkich wpływów, ustosunkowanych przyjaciół i pieniędzy, aby uchronić Barbu przed więzieniem. Marzy, by syn wrócił do domu i znowu stał się jej „małym chłopcem”…
 
16.11 (niedziela)

POWTÓRNIE NARODZONY
Ikona seksapilu – Penélope Cruz w elektryzującej opowieści o wielkiej miłości.


Reżyseria Sergio Castellitto
Włochy/Hiszpania 2012, 129 min.
 
Opis filmu: Jest rok 1984, Sarajewo. Gemma (Penélope Cruz) jest studentką, zaś Diego (Emile Hirsch) bardzo przystojnym amerykańskim fotografem. Para spotyka się przypadkiem i zakochuje się w sobie od pierwszego wejrzenia. Ich związek bardzo szybko przeradza się w płomienny romans. Wkrótce okazuje się, że dziewczyna jest w ciąży. Radość przyszłych rodziców nie trwa długo, Gemma traci dziecko. Tymczasem w mieście wybucha wojna domowa, która zmusza zakochanych do przeprowadzki do Włoch. W nowym miejscu wcale nie są szczęśliwsi. Gemma bezskutecznie próbuje zajść w ciążę, a posiadanie dziecka staje się jej obsesją. W końcu znajduje kobietę, która zgadza się zostać surogatką.  Tyle że w pochłoniętym wojną Sarajewie. Mimo niebezpieczeństwa, Diego i Gemma decydują się wyruszyć w podróż, która odmieni ich życie na zawsze.
Czwarty film cenionego włoskiego aktora Sergia Castellitto („Namiętność”, „Czas religii”) to poruszająca historia o różnych typach miłości – to opowieść o szalonym uczuciu kobiety do mężczyzny jej życia, o głębokiej, choć niełatwej matczynej miłości do ukochanego dziecka, o miłości do kraju, w którym przeżyło się najpiękniejsze i najgorsze chwile. Każde zdjęcie i każdy obraz tego urzekającego dramatu są przepełnione emocjami i wizualną wirtuozerią. Film powstał na podstawie bestsellerowej powieści żony Castellitta, Margaret Mazzantini, nagrodzonej w 2009 roku najważniejszą włoską nagrodą literacką – Premio Campiello. Jego premiera odbyła się na ubiegłorocznym MFF w Toronto.         
 
DO SZPIKU KOŚCI
Jedna z pierwszych ról nagrodzonej Oscarem Jennifer Lawrence.


Reżyseria Debra Granik
USA, 2010, 100 min.

Opis filmu: Głęboko w górach Ozark, w środkowej części USA, żyją ludzie, którzy przestrzegają jednej reguły: nie wychylać się. Wiodą surowy byt wypełniony lokalnymi zwyczajami, dialektem i muzyką. Na z pozoru monotonnym obrazie codzienności pojawia się jednak pierwsza rysa. Ojciec siedemnastoletniej Ree (Jennifer Lawrence), znany w okolicy producent metamfetaminy, zastawił dom, jako kaucję za zwolnienie warunkowe i zniknął. Matka załamuje się emocjonalnie, zostawiając sprawy własnemu biegowi. Ree przejmuje więc opiekę nad młodszym rodzeństwem. Na dodatek wszystkim grozi eksmisja. Dziewczyna nie ma wyjścia: musi pokonać mur obojętności i odnaleźć ojca. Łamiąc miejscową zmowę milczenia i ryzykując życie, nastolatka wyrusza na poszukiwania. Przedzierając się poprzez kłamstwa, uniki i rosnący lęk ze strony krewnych, zamierza dociec prawdy…
 
 
CZARNY WĘGIEL, KRUCHY  LÓD – NA DWA MIESIĄCE przed polską premierą
Fascynujące kino noir i tegoroczny laureat Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie


Reżyseria Diao Yinan
Chiny, Hong Kong, 2014, 106 min.
Opis filmu: “Czarny węgiel, kruchy lód” to błyskotliwy, nastrojowy kryminał, nawiązujący do klasyków kina noir (reżyser wspomina o inspiracji „Sokołem maltańskim” i „Trzecim człowiekiem”) i przewrotnych gangsterskich filmów z Hong Kongu. W kilkunastu fabrykach, rozproszonych po całej prowincji, w transporcie węgla odnalezione zostają fragmenty ludzkiego ciała. Policja podejrzewa pracowników firmy przewozowej. Przy próbie aresztowania padają strzały – oprócz podejrzanych ginie dwójka policjantów. Prowadzący akcję Zhang Zili (nagrodzony aktorskim Srebrnym Niedźwiedziem Liao Fan) zostaje odsunięty od obowiązków. Pięć lat później, pogrążony w nałogu alkoholowym, trafia przypadkiem na dawnego współpracownika. Okazuje się, że w sprawie pojawiło się kilka nowych tropów, prowadzących do jednej kobiety – prześladowanej, a może chronionej przez tajemniczego mordercę.

DVD – ZAKOCHANA BEZ PAMIĘCI
Zjawiskowa Juliette Binoche w niekonwencjonalnej komedii romantycznej.

Reżyseria Sylvie Testud
Francja/Belgia/Luksemburg 2012, 96 min.


Opis filmu: W krótkim czasie w życiu Marie zachodzą ważne zmiany: dostaje nową pracę i wpada w oko Paulowi, przystojnemu synowi szefa. Jej 29. urodziny kończą się dokładnie tak, jak sobie wymarzyła: płomienną nocą w jego ramionach. Kiedy budzi się następnego ranka, nie rozpoznaje niczego. W sklepach płaci się Euro, w garażu parkuje ekskluzywne BMW, a w kuchni siedzi miały chłopiec wołający mamę… Na dodatek Marie odkrywa, że ma tylko 4 dni, aby mężczyzna jej marzeń jeszcze raz się w niej zakochał, a życie powróciło na właściwe tory…
Pełna zaskakującego humoru ciepła komedia z udziałem największych gwiazd francuskiego kina: Juliette Binoche i Mathieu Kassovitza.
 
22.11 (sobota)
 
CAFE DE FLORE
Film z udziałem Vanessy Paradis w reżyserii twórcy oscarowego “Witaj w klubie”


Reżyseria Jean-Marc Vallée
Kanada/Francja 2011, 120 min.

 „Café de Flore” to opowieść o miłości i ludziach rozdzielonych przez czas i miejsce, ale połączonych w sposób głęboki i tajemniczy. Atmosferyczny, fantastyczny, tragiczny i niosący nadzieję film jest kroniką losów Jacqueline, młodej matki, wychowującej syna z zespołem Downa w latach 60. w Paryżu, i Antoine’a, niedawno rozwiedzionego popularnego DJ-a, mieszkającego współcześnie w Montrealu. Tym, co łączy te dwie historie, jest miłość – pełna euforii, obsesyjna, tragiczna, młodzieńcza i ponadczasowa.
 
MŁODE WINO
 
Ciepła i zabawna historia o przyjaźni, miłości, morawskim winie i... o tym, że kiedy w życiu dość już błądziłeś, najlepsze co możesz zrobić, to wrócić do domu.

 
Reżyseria Tomáš Bařina
 Czechy 2007, 90 min.
 
Opis filmu: Honza to sympatyczny inteligentny oszust, który wraz ze swoim, nie bardzo rozgarniętym kumplem Jiřím, prowadzi nie całkiem legalne interesy.
Dowiedziawszy się o chorobie dziadka, Honza postanawia zrealizować marzenie jego życia, wysyłając go w podróż do Argentyny. Nawet nie podejrzewa, że  tak zaczną się  jego zupełnie nieoczekiwane, najcudowniejsze wakacje na Morawach, w winnicy dziadka.
 
VINCENT CHCE NAD MORZE
 
KRÓL NIEMIECKIEGO BOX OFFICE’U
PONAD MILION WIDZÓW

 
Reżyseria Ralf Huettner
Niemcy 2010, 96 min.
 
Opis filmu: „Vincent chce nad morze” to błyskotliwa i niezwykle czuła komedia drogi, w której trójka młodych bohaterów próbuje w pełni cieszyć się życiem mimo problemów natury psychicznej, zmagając się z niechęcią społeczeństwa i brakiem miłości. Vincent, Marie i Alex biorą życie w swoje ręce, ruszając w pełną szalonej radości podróż przez Europę. Film został obsypany licznymi nagrodami za aktorstwo, reżyserię i scenariusz, których ukoronowaniem była podwójna Niemiecka Nagroda Filmowa. „Vincent chce nad morze” rozbawił w niemieckich kinach ponad milion zachwyconych filmem widzów.
 
„Vincent chce nad morze” to ciepła opowieść o realizowaniu marzeń. Tiki i „szalone” zachowania bohaterów  rozśmieszają, ale nie ośmieszają bohaterów. Poza dynamiczną reżyserią i przepięknymi zdjęciami Alp, w filmie odnajdziemy mądre aktorstwo trójki głównych bohaterów. Zagrani przez nich młodzi ludzie są pełnokrwistymi postaciami, pokazującymi prawdziwe emocje. Szczególnie zapada w pamięć anorektyczka Marie, zagrana przez Karoline Herfurth, znaną z ról  w „Pachnidle” i „Lektorze”.
 
23.11 (niedziela)

PAN LAZHAR
Ciepła i pełna humoru opowieść o dorastaniu, która wzrusza bardziej niż „Stowarzyszenie umarłych poetów”
 
NOMINACJA DO OSCARA 2012
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
NA MFF W LOCARNO I ROTTERDAMIE

 
Reżyseria Philippe Falardeau
Kanada 2011, 94 min.
 
Opis filmu: „Pan Lazhar” jest wzruszającą, pełną ciepła i subtelnego humoru opowieścią o grupie uczniów szkoły podstawowej, przedwcześnie zmuszonych do wejścia w świat dorosłych i próbujących go zrozumieć, oraz o inspirującym wychowawcy, który dzięki swojej intuicji, empatii i elokwencji zmienia ich życie.
Obsypany nagrodami na całym świecie, okrzyknięty najlepszym filmem kanadyjskim roku, a przede wszystkim nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, „Pan Lazhar” jest jeszcze bardziej wzruszający i prawdziwy niż „Stowarzyszenie umarłych poetów”.
Akcja filmu rozgrywa się w montrealskiej podstawówce, gdzie nagle umiera wychowawczyni jednej z klas. O incydencie dowiaduje się z gazety Bachir Lazhar, 55-letni algierski imigrant, który oferuje szkole swoje usługi jako nauczyciel zastępczy. Z braku innych chętnych szybko zostaje zatrudniony.
Nietypowe, staroświeckie metody nauczania oraz naturalność i szczerość, z jaką pan Lazhar odnosi się do swoich podopiecznych, stopniowo zjednują mu ich serca i przełamują początkową nieufność wobec nowego wychowawcy, który zajął miejsce ulubionej pani. Nikt w szkole nie podejrzewa jednak, że pan Lazhar nie mówi o sobie całej prawdy, a jego przeszłość skrywa wiele sekretów…

HANNAH ARENDT
Jeden z najlepszych filmów biograficznych ostatnich lat!

 
Reżyseria Margarethe von Trotta
Francja, Kanada, Niemcy, Izrael 2012, 113 min.

Jej umysł zmienił świat
 
Wielka niemiecka reżyserka Margarethe von Trotta od debiutu w 1970 roku „Utraconą częścią Katarzyny Blum”, zawsze stała w kontrze do politycznego mainstreamu. W swoim najnowszym filmie przedstawia sylwetkę jednej z największych filozofek XX wieku - Hannah Arendt. Do roli tytułowej zaś zaangażowała wspaniałą aktorkę -  Barbarę Sukową, nagrodzoną w 1986 roku Złotą Palmą za rolę innej wielkiej kobiety w filmie von Trotty – Róży Luksemburg.
 
Hannah Arendt na początku lat sześćdziesiątych mieszka z mężem w apartamencie na Manhattanie. Prowadzi wygodne życie docenianej pisarki i filozofa. Gdy dowiaduje się, że w Argentynie pojmano Adolfa Eichmanna, nazistowskiego funkcjonariusza odpowiedzialnego za plan masowej eksterminacji Żydów w czasie II wojny światowej, postanawia na własne oczy zobaczyć proces zbrodniarza. Arendt pisze relację z przebiegu procesu dla „The New Yorkera”, następnie postanawia swoje wrażenia opisać w książce (słynnej „Eichmann w Jerozolimie”). W czasie procesu Arendt - a wraz z nią cały świat - widzą na ławie oskarżonych spokojnego, przeciętnego w zachowaniu urzędnika, który wcale nie wygląda jak dyszący krwią potwór (w filmie zamieszczone są prawdziwe nagrania z procesu). Relacjonując kolejne dni przesłuchań Hannah opisuje Eichmanna jako typowego biurokratę, bezrefleksyjnie wykonującego polecenia, który nigdy nie dostrzegł szerszego kontekstu swojej przerażającej działalności. Prowadzi ją to do sformułowania słynnej tezy o  „niedającej się opisać i zrozumieć banalności zła”. Takie stwierdzenie jest czymś zaskakującym dla współczesnych, którzy źle interpretując jej słowa posuwają się do zarzutów, że oto Żydówka i wielka filozof chce bronić odpowiedzialnego za Holocaust potwora. Arendt wspaniale odpiera falę krytyki, jednocześnie wspominając swoje przejścia w nazistowskich Niemczech.
             
Świetny scenariusz, rewelacyjna obsada epizodów: z Julią Jentsch i dwukrotnie nominowaną do Oscara Janet McTeer, sprawiły, że film został uznany przez światową krytykę za jedną z najlepszych biografii, która z powodzeniem zbiera nagrody na międzynarodowych festiwalach.
 
 
GLORIA – NA TRZY MIESIĄCE przed polską premierą
           
Potrójna laureatka Berlinale 2013

 
Reżyseria Sebastián Lelio
Chile, Hiszpania 2013, 110 min
 
Fenomenalnie przyjmowana na festiwalach filmowych. Z MFF w Berlinie wyjechała ze Srebrnym Niedźwiedziem dla Najlepszej Aktorki, Nagrodą Jury Ekumenicznego i Nagrodą Gildii Niemieckich Kin Arthousowych. Oficjalna chilijska kandydatka do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. Podbija serca widzów w każdym wieku – „Gloria”.
 
Gloria (Paulina García) to atrakcyjna kobieta w średnim wieku. Mieszka sama, z dziećmi widuje się rzadko, ale regularnie odwiedza dancingi. Spędza tam miło czas, choć zazwyczaj stroni od towarzystwa mężczyzn. Jej nastawienie się zmienia, gdy jednej z tanecznych nocy na parkiecie pojawia się Rodolfo (Sergio Hernández). Czarujący dżentelmen sprawia, że Gloria nabiera ochoty na płomienny romans. W tym wiarygodnym psychologicznie, przepięknie skomponowanym i zagranym filmie motorem napędowym akcji są emocje. Melancholia w życiu Glorii splata się więc z beztroską zabawą, miłość z rozczarowaniem, a obojętność z niegasnącą chęcią życia.
 
BARBARA DVD
Srebrny Niedźwiedź za reżyserię na MFF w Berlinie 2012
 
Reżyseria Christian Petzold
Niemcy 2012, 105 min.
 
Opis filmu: „Barbara” Christiana Petzolda to opowieść o ludziach, którzy poznają się w stanie najwyższego napięcia; o prawdzie, która istnieje tylko z powodu kłamstwa; o miłości, która obawia się samej siebie oraz wolności: odejścia lub pozostania.
 
Lato 1980. Lekarka Barbara składa wniosek o wizę wyjazdową z NRD (Niemcy Wschodnie). Za karę zostaje przeniesiona z Berlina do małego szpitala na prowincji. Jörg, kochanek z Zachodu, planuje jej ucieczkę.
 
Barbara czeka i próbuje odnaleźć się w nowych warunkach. Pracując jako chirurg pod nadzorem swego nowego szefa - Andre, z uwagą i troską traktuje pacjentów, ale w stosunku do kolegów i sąsiadów zachowuje dystans. Czuje, że w tym miejscu zatrzymała się tylko na chwilę.
 
Ale Andre burzy wewnętrzny spokój Barbary. Jego zaufanie do jej umiejętności, jego opiekuńcza postawa, jego uśmiech powodują lawinę pytań. Dlaczego ją kryje, gdy pomaga młodej uciekinierce Sarze? Czy ma za zadanie ją śledzić? A może się w niej kocha? Zbliża się dzień planowanej ucieczki Barbary, a ona zaczyna tracić kontrolę. Nad sobą, swymi planami, nad miłością…
 
29.11 (sobota)
 
WIECZNI CHŁOPCY
Dwa miliony rozbawionych widzów we Francji!


Reżyseria Anthony Marciano
Francja 2013, 95 min.
 
Thomas (w tej roli Max Boublil, który jest również współautorem scenariusza) marzy o komponowaniu piosenek. Tymczasem w jego życiu pojawia się Lola i zostaje jego dziewczyną, a następnie narzeczoną. Plany poślubienia Loli, a tym samym konieczność zarobienia na ślub, dom, przyszłą rodzinę, powodują, że z obiecującego muzyka staje się szarym wyrobnikiem na urzędniczym etacie. Gdy z przyszłą żoną odwiedza jej rodziców: cynicznego Gilberta (wspaniały Alain Chabat) i jego żonę Suzanne jego świat zostaje wywrócony do góry nogami. Gilbert wyniszczony przez monotonię trzydziestoletniego małżeństwa postanawia uratować Thomasa od popełnienia życiowego błędu – poślubienia młodszej kopii swojej żony. Chce pokazać chłopakowi, że szczęście tkwi jak najdalej od stabilnego, rodzinnego życia. Kryzys wieku średniego  u Gilberta  i frustracja Thomasa połączone razem zrywają z wszelkimi regułami poprawności, stosowności i mieszczańskiego obycia. Mężczyźni rzucają się w wir szalonych imprez, kończących się nad ranem... albo w Maroku.
           
Wielkie brawa należą się aktorom, grającym drugoplanowe role w filmie. Sabrine Kiberlain w roli Suzanne to zapadająca w pamięć idealistka, poświęcająca się bezsensownym akcjom charytatywnym. Alban Renoir ze swojego bohatera – żołnierza lubiącego starsze kobiety, tworzy perełkę burleski. W filmie pojawia się również sam Iggy Pop. Wiecznie młody rockman z gołą klatą jest wszak symbolem buntu i niesubordynacji. Jego piosenka „Forever Young” to hymn tego filmu...
Para głównych aktorów - Boublil i Chabat  - ucieleśnia w „Wiecznych chłopcach” wszystko, co najlepsze we francuskiej komedii. Boublil to młody komik, wschodząca gwiazda stand-upu, Chabat – weteran francuskiego kina, nagrodzony Cezarem za reżyserię, niezapomniany Bruno z „Gustów i guścików”, bez udziału którego nie powstaje żadna dobra komedia znad Sekwany.
 
„Wieczni chłopcy” szturmem zdobyli kina we Francji. Po miesiącu od premiery (kwiecień 2013) film zobaczyło blisko dwa miliony widzów, którzy odkryli w sobie potrzebę pogoni za młodzieńczą wrażliwością i niesubordynacją. 
 
PIETA
Złoty Lew na MFF w Wenecji 2013!


Reżyseria Kim Ki-Duk
Korea Południowa 2012, 104 min.

Opis filmu: Gang-do (Jung-jin Lee) trudni się ściąganiem długów od tych, którzy mieli nieszczęście pożyczyć pieniądze od gangsterów. Idealnie nadaje się do tego zadania. Kompletnie pozbawiony skrupułów, głuchy na jakiekolwiek prośby, z zimną krwią okalecza dłużników, aby mogli uzyskać odszkodowanie i spłacić swoje zaległości wraz z wysokimi odsetkami. Z wyjątkową perfidią obmyśla coraz to nowe tortury. Pewnego dnia w jego domu pojawia się tajemnicza kobieta, Mi-son. Twierdzi, że jest matką, która porzuciła go po urodzeniu. Gang-do reaguje agresją, odrzuca Mi-son, ale pokora kobiety i jej cicha obecność stopniowo przełamują jego niechęć. W Gang-do budzą się ludzkie odruchy. Zaczyna doświadczać uczuć, których dotąd nie znał. Postanawia porzucić dotychczasowe życie i stać się lepszym człowiekiem. Wtedy jednak Mi-son zostaje porwana. Gang-do musi wytropić sprawcę, robiąc przegląd wszystkich swoich ofiar. Przy okazji odkrywa mroczną tajemnicę Mi-son…  
„Pieta” – osiemnasty obraz w reżyserskim dorobku Kim Ki-Duka – zdobyła Złotego Lwa dla najlepszego filmu na ubiegłorocznym MFF w Wenecji. Reżyser powraca nim po kilkuletniej przerwie, w czasie której walczył z ciężką depresją. Powraca w wielkim stylu, znów budząc kontrowersje i zachwycając. „Na ten film nie można nie zareagować” – powiedziała członkini weneckiego jury, Marina Abramović.

CHIŃCZYK NA WYNOS
Latynoamerykanska komedia pełna smaku.


Reżyseria: Sebastián Borensztein
Argentyna, 2011, 93 min.
 
Opis filmu: W romantycznej scenerii, w ślicznie udekorowanej łodzi, nad pięknym jeziorem przystojny młody człowiek chce się oświadczyć ukochanej. Nagle dzieje się coś dziwnego - z nieba spada… krowa,  wprost na  zakochaną parę.
Mrukliwy Roberto prowadzi w Buenos Aires sklep żelazny. Z pogardą patrzy na klientów i wykłóca się z producentami gwoździ o swoje zamówienia. Jego życie jest spokojne i uporządkowane. Tylko pozornie. Roberto pasjami przeczesuje prasę codzienną w poszukiwaniu pikantnych, pełnych absurdu, ociekających krwią wiadomości o wydarzeniach, które przytrafiły się ludziom na całym świecie. Najciekawsze wkleja do albumów z wycinkami, które zapełniają jego mieszkanie.
Z kolei Chińczyk Jun przyjechał do Buenos Aires, aby odszukać stryja. Nie zna słowa po hiszpańsku, nikt nie jest w stanie go  zrozumieć, jedyne, co ma, to  adres wytatuowany na przedramieniu.
 
W jaki sposób los połączy obu mężczyzn i co wspólnego z nimi ma krowa z początku opowieści, można się przekonać, oglądając tę ciepłą, zabawną, a przede wszystkim pełną smaku komedię, która podbiła serca publiczności i krytyków.
 
 
30.11 (niedziela)
 
DWA ŻYCIA
Niemiecki kandydat do Oscara 2014
Nagroda Główna dla Najlepszego Filmu
Festiwal Filmowy Biberach 2012

 
Scenariusz i reżyseria Georg Maas
Niemcy / Norwegia 2012, 97 min.
 
OPis filmu: Europa, rok 1990. Wieści na temat upadku muru berlińskiego docierają do uszu dojrzałej Katrine (Juliane Kohler) – żony, matki i babci. Mimo, że Katrine płynnie mówi po norwesku i na północy Europy mieszka od dwudziestu lat, urodziła się we Wschodnich Niemczech i wychowała w tamtejszym sierocińcu. Na kartach rodzinnej historii jest zapisane, że matkę, Asę (Liv Ullmann), Katrine odnalazła po wielu ciężkich próbach i dramatycznej ucieczce z NRD przez Morze Bałtyckie.
Spokój domowego ogniska, które Katrine stworzyła z kochającym mężem Bjarte (Sven Nordin) i córką Anne (Julia Bache-Wiig) zaburza jednak pojawienie się ambitnego prawnika (Ken Dukan). Mężczyzna prowadzi śledztwo w sprawie dzieci Lebensbornu. Katrine okazuje się jednym z nich – dzieckiem, które trafiło do sierocińca za to, że narodziło się ze związku Norweżki i Niemca podczas II Wojny Światowej. Duken chce, by Katrine wspólnie z matką zeznawała w procesie przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu. Katrine stara się jednak zaprzeczyć faktom, sama zaczyna drążyć historię, grzebać w archiwach i spotykać się z ludźmi, których nigdy w życiu miała już nie oglądać. Jej zachowanie sugeruje, że historia nie jest tak prosta, jak mogło się wydawać, a prawdziwy dramat dopiero się zaczyna...
 
 
OH BOY!
Błyskotliwy portret pokolenia hipsterów.


Reżyseria Jan Ole Gerster
Niemcy 2012, 85 min.
 Opis filmu:
„Znasz to uczucie, które podpowiada ci, że wszyscy ludzie wokół ciebie zachowują się dziwnie? Im dłużej o nim myślisz z wolna zamienia się ono w pewność, że to nie ludzie są dziwni, ale ty sam.”
 
Niko jest wyrzuconym z uniwersytetu dwudziestokilkulatkiem. Żyje chwilą, bezsennie włóczy się ulicami Berlina i zachwyca ludźmi, których spotyka na swojej drodze. Z dyskretną ciekawością obserwuje i analizuje ich sposoby radzenia sobie z codziennością. Nie zauważa jednak, jak szybko sam staje się outsiderem. Wszystko zmienia się dopiero, gdy Niko niespodziewanie zostaje zmuszony do konfrontacji z konsekwencjami swojej bierności. Jego dziewczyna decyduje się zakończyć ich związek, ojciec odcina mu pieniądze na życie, a psycholog określa go mianem mężczyzny „niezrównoważonego emocjonalnie”. To tylko lekarska diagnoza czy wielka metafora? W międzyczasie w życiu Niko pojawia się też osobliwej urody blondynka, która przypomina mu, ile cierpienia wyrządził jej w przeszłości oraz nowy sąsiad – szukający w nim partnera do wódki, zakąski i zwierzeń. Niko tymczasem niczego nie pragnie tak bardzo, jak kubka dobrej kawy…
 
Debiut Jana Ole Gerstera został świetnie przyjęty przez niemieckich widzów i sprzedany do regularnej dystrybucji w Stanach Zjednoczonych. „Oh Boy!” jest laureatem prestiżowych German Film Awards – „niemieckich Oscarów” – w sześciu kategoriach: Najlepszy Fabularny Film Pełnometrażowy, Najlepszy Scenariusz, Najlepszy Reżyser, Najlepsza Pierwszoplanowa Rola Męska (Tom Schilling), Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska (Michael Gwisdek) i Najlepsza Ścieżka Dźwiękowa.
 
 
ZŁOTA KLATKA – NA DWA MIESIĄCE przed polską premierą
Przejmujący debiut fabularny wieloletniego współpracownika Kena Loacha, który w 2013 roku zwyciężył na festiwalach m.in. Mar del Plata i Zurychu. Nagrodzony również nagrodą  „A Certain Talent Prize” dla obsady w sekcji Un Certain Regard na MFF w Cannes.

 
Reżyseria Diego Quemada-Diez
Hiszpania, Meksyk, 2013, 102 min.
 
Opis filmu: Sara, nastolatka z Gwatemali, obcina włosy, przebiera się za chłopca i wraz z przyjaciółmi Juanem i Samuelem wyrusza w ekscytującą i  niezwykle niebezpieczną podróż na osławionej trasie pociągami towarowymi do Los Angeles. Mają nadzieję na lepsze życie w USA, gonią za marzeniem nie zdając sobie sprawy, że może zupełnie nie być tym, czym się wydaje. Rodzące się uczucie do indiańskiego chłopca Chauka, którego Sara spotyka w drodze, przynosi gniew i rozgoryczenie. Jednak w konfrontacji ze śmiertelnym zagrożeniem ze strony bandytów i skorumpowanych stróżów prawa, grupa nastolatków dostaje solidną lekcję przyjaźni i lojalności.
 
TRZY -DVD
Film reżysera filmów „Pachnidło: historia mordercy” oraz „Biegnij Lola, biegnij”

 
Reżyseria Tom Tykwer
Niemcy, 2010
 
Opis filmu: Miłość spotkana na basenie. Wierność zgubiona w szpitalu. Uczuciowy trójkąt według Toma Tykwera - bez podziału na płeć, bez pruderii i schematów.
Trzy razy seks. Trzy razy zrozumienie. Potrójna satysfakcja.
Łukasz Maciejewski
 
Simon i Hanna są parą od 20 lat. Mieszkają w Berlinie. Są atrakcyjni, modni, dojrzali, bezdzietni i mocno stąpający po ziemi. Romanse, pragnienie posiadania dzieci, wspólne mieszkanie, ucieczki i powroty: to wszystko już było. Kochają się i świetnie rozumieją, ich życie wypełnione jest działaniem, a jednak oboje czują pustkę. Kiedy spoglądają w przyszłość, widzą tylko niepewne jutro, te same czynności, te same twarze. Ten stan trwa do dnia, w którym oboje, nie wiedząc o swoich czynach, zakochują się w tym samym mężczyźnie, Adamie.
Nowy film reżysera „Biegnij Lola, biegnij” i „Pachnidła: historia mordercy” utrzymany jest w charakterystycznym dla niego stylu. Pełen niedopowiedzeń, symbolicznych obrazów, chorób, pragnień i zaskakujących zestawień. Rzeczywistość w niektórych momentach wydaje się urojeniem. Zdrada pozostaje bez usprawiedliwienia. To wszystko Tykwer miesza ze sobą, wstrząsa i wylewa na ekran w postaci sekwencji obrazów, idealnie dopasowujących się do zmieniających się co chwilę, emocji.