Pozwólmy mu być sobą

Data publikacji: 17.09.2013
Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a oraz firma dystrybucyjna Aurora Films przygotowały kampanię społeczną pod hasłem „VINCENT CHCE BYĆ SOBĄ Z SYNDROMEM TOURETTE’A”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi publicznej na osoby z zespołem Tourette’a, dzięki czemu zwiększy się świadomość występowania zaburzenia i zmniejszy się lęk społeczny przed osobami chorymi. Kampania może też działać w sposób terapeutyczny dla osób z syndromem, dodając im odwagi i zwiększając samoakceptację oraz poczucie własnej wartości.
Zespół Tourette’a jest wrodzonym zaburzeniem neurologicznym, które charakteryzuje się występowaniem licznych tików ruchowych i głosowych. Zazwyczaj tiki przybierają łagodną postać, jednak w cięższych przypadkach symptomem choroby może być mimowolne przeklinanie lub wykonywanie nieprzyzwoitych gestów.
 
Osoby z "Tourettem", mimo pełnej sprawności intelektualnej i emocjonalnej, często traktowane są przez społeczeństwo jako osoby chore psychicznie i spotykają się z negatywnym przyjęciem i odrzuceniem. Choroba i poczucie wykluczenia często powodują też dodatkowe schorzenia, jak lęk, depresja, obniżenie nastroju. Chcemy pokazać, że występowanie tej choroby i dziwne zachowania osób z zaburzeniem, nie sprawiają zagrożenia dla otoczenia. OSOBY Z ZESPOŁEM TOURETTE'A, PODOBNIE JAK KAŻDY Z NAS, PRAGNĄ TEGO SAMEGO: CHCĄ BYĆ WŚRÓD LUDZI I CIESZYĆ SIĘ ŻYCIEM.
 
 
„Nie chcieliśmy przedstawiać choroby w sposób stereotypowy i dlatego nasz bohater nie wykrzykuje przekleństw, co – jak się okazuje – wcale nie jest powszechnym zachowaniem u osób z Tourettem. Tiki, których doświadczają osoby z tym zaburzeniem, mogą zaskakiwać otoczenie, utrudniają codzienne czynności, ale nie stanowią większej przeszkody, by móc prowadzić normalne życie.” – wyjaśnia Małgorzata Borychowska, autorka kampanii „Vincent chce być sobą z syndromem Tourette’a”.
 
Nazwa zaburzenia pochodzi od nazwiska francuskiego neurologa i neuropsychiatry GILLESA DE LA TOURETTE’A, który w roku 1885 w czasie swojej pracy w szpitalu Salpetriere w Paryżu opisał dziewięć przypadków te choroby. 
Początkowo sądzono, że zespół Tourette’a występuje bardzo rzadko. Obecnie wiadomo, że dotyka on ok. 1 % populacji ludzi. W Polsce wg statystyk jest ok. 50 tys. osób z zespołem Tourette'a. Choroba występuje we wszystkich kulturach oraz grupach etnicznych. Badania wskazują, że występuje on 3- 4 razy częściej wśród mężczyzn niż kobiet.
 
Narzędziem kampanii jest film o długości 30 i 60 sekund, którego bohaterem jest młody mężczyzna z zespołem Tourette’a. Kamera podpatruje go w trakcie przygotowań do spotkania z dziewczyną, przyglądamy się jego zachowaniom, przez które przejawia się choroba.  W roli głównej brawurowo zagrał młody aktor Kamil Mrożek, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Partneruje mu na ekranie Liwia Bargieł, tancerka i choreografka.

Film został wyprodukowany przez Małgorzatę Borychowską (Brand New Films), która jest również autorką kampanii. Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialna jest Małgorzata Suwała, za zdjęcia Marcin Łaskawiec, studenci Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Montaż off line przygotował Szymon Kraszewski, a korekcję barwną Tomasz Michalczewski. Dźwięk na planie nagrał Piotr Chuszno. Udźwiękowienie powstało pod czujnym uchem Agaty Chodyry. W filmie słyszymy również głos lektorski Sylwii Nowiczewskiej. Nad scenografią czuwała Zuzanna Srebrna, a nad kostiumami Justyna Suwała.
Film został zrealizowany przy wsparciu merytorycznym Polskiego Stowarzyszenia Syndrom Tourette'a.



Kampania ruszy w drugiej połowie września. Najpierw film będzie wyświetlany w Internecie oraz w paśmie zwiastunów filmowych w kinach. A od 27 września zostanie dołączony do kopii filmu „Vincent chce nad morze”. Bohaterem filmu, podobnie jak kampanii jest chłopak z zespołem Tourette’a. „Vincent chce nad morze” to błyskotliwa i niezwykle czuła komedia drogi, w której trójka młodych bohaterów próbuje w pełni cieszyć się życiem mimo problemów natury zdrowotnej i psychicznej, zmagając się z niechęcią społeczeństwa i brakiem miłości. Vincent, Marie i Alex biorą życie w swoje ręce, ruszając w pełną szalonej radości podróż przez Europę.



Organizatorzy kampanii:
Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a
Aurora Films, dystrybutor filmu „Vincent chce nad morze”
 
http://www.tourette.pl
 
„Vincent chce być sobą z syndromem Tourette’a”
 
Produkcja:
Małgorzata Borychowska
Brand New Films
Reżyseria:
Małgorzata Suwała
Zdjęcia:
Marcin Łaskawiec
Kostiumy:
Justyna Suwała
Scenografia:
Zuzanna Srebrna
Montaż off line:
Szymon Kraszewski
Kolor korekcja:
Tomasz Michalczewski
Realizacja dźwięku:
Agata Chodyra
 
Wystąpili:
Kamil Mrożek i Liwia Bargieł