Film "Vincent chce nad morze" wspiera kampanię "Vincent chce być sobą z syndromem Tourette'a"

Data publikacji: 25.09.2013
27 września w polskich kinach pojawi się niemiecka komedia "Vincent chce być sobą". Premierze filmu towarzyszy informacyjna kampania społeczną, przygotowana przez Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a oraz firmę dystrybucyjną Aurora Films pod hasłem „VINCENT CHCE BYĆ SOBĄ Z SYNDROMEM TOURETTE’A”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi publicznej na osoby z zespołem Tourette’a, dzięki czemu zwiększy się świadomość występowania zaburzenia i zmniejszy się lęk społeczny przed osobami chorymi. Kampania może też działać w sposób terapeutyczny dla osób z syndromem, dodając im odwagi i zwiększając samoakceptację oraz poczucie własnej wartości.
Kampania ruszy w drugiej połowie września. Najpierw film będzie wyświetlany w Internecie oraz w paśmie zwiastunów filmowych w kinach. A od 27 września zostanie dołączony do kopii filmu „Vincent chce nad morze”. Na początku października spot promujący kampanię trafi do TV, gdzie będzie wyświetlany w blokach reklmaowych na antenach TVP 1, TVP 2 i TVP INFO.

Bohaterem filmu "Vincent chce nad morze", podobnie jak kampanii, jest chłopak z zespołem Tourette’a. „Vincent chce nad morze” to błyskotliwa i niezwykle czuła komedia drogi, w której trójka młodych bohaterów próbuje w pełni cieszyć się życiem mimo problemów natury zdrowotnej i psychicznej, zmagając się z niechęcią społeczeństwa i brakiem miłości. Vincent, Marie i Alex biorą życie w swoje ręce, ruszając w pełną szalonej radości podróż przez Europę. Film jest podwójnym zwycięzcą Niemieckich Nagród Filmowych oraz królem niemieckiego box office'u - rozbawił ponad milion widzów.

Zespół Tourette’a jest wrodzonym zaburzeniem neurologicznym, które charakteryzuje się występowaniem licznych tików ruchowych i głosowych. Zazwyczaj tiki przybierają łagodną postać, jednak w cięższych przypadkach symptomem choroby może być mimowolne przeklinanie lub wykonywanie nieprzyzwoitych gestów.
 
Osoby z "Tourettem", mimo pełnej sprawności intelektualnej i emocjonalnej, często traktowane są przez społeczeństwo jako osoby chore psychicznie i spotykają się z negatywnym przyjęciem i odrzuceniem. Choroba i poczucie wykluczenia często powodują też dodatkowe schorzenia, jak lęk, depresja, obniżenie nastroju. Chcemy pokazać, że występowanie tej choroby i dziwne zachowania osób z zaburzeniem, nie sprawiają zagrożenia dla otoczenia. OSOBY Z ZESPOŁEM TOURETTE'A, PODOBNIE JAK KAŻDY Z NAS, PRAGNĄ TEGO SAMEGO: CHCĄ BYĆ WŚRÓD LUDZI I CIESZYĆ SIĘ ŻYCIEM.
 
 
„Nie chcieliśmy przedstawiać choroby w sposób stereotypowy i dlatego nasz bohater nie wykrzykuje przekleństw, co – jak się okazuje – wcale nie jest powszechnym zachowaniem u osób z Tourettem. Tiki, których doświadczają osoby z tym zaburzeniem, mogą zaskakiwać otoczenie, utrudniają codzienne czynności, ale nie stanowią większej przeszkody, by móc prowadzić normalne życie.” – wyjaśnia Małgorzata Borychowska, autorka kampanii „Vincent chce być sobą z syndromem Tourette’a”.
 
Nazwa zaburzenia pochodzi od nazwiska francuskiego neurologa i neuropsychiatry GILLESA DE LA TOURETTE’A, który w roku 1885 w czasie swojej pracy w szpitalu Salpetriere w Paryżu opisał dziewięć przypadków te choroby. 
Początkowo sądzono, że zespół Tourette’a występuje bardzo rzadko. Obecnie wiadomo, że dotyka on ok. 1 % populacji ludzi. W Polsce wg statystyk jest ok. 50 tys. osób z zespołem Tourette'a. Choroba występuje we wszystkich kulturach oraz grupach etnicznych. Badania wskazują, że występuje on 3- 4 razy częściej wśród mężczyzn niż kobiet.


 
Narzędziem kampanii jest film o długości 30 i 60 sekund, którego bohaterem jest młody mężczyzna z zespołem Tourette’a. Kamera podpatruje go w trakcie przygotowań do spotkania z dziewczyną, przyglądamy się jego zachowaniom, przez które przejawia się choroba.  W roli głównej brawurowo zagrał młody aktor Kamil Mrożek, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Partneruje mu na ekranie Liwia Bargieł, tancerka i choreografka.
   

Film został wyprodukowany przez Małgorzatę Borychowską (Brand New Films), która jest również autorką kampanii. Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialna jest Małgorzata Suwała, za zdjęcia Marcin Łaskawiec, studenci Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Montaż off line przygotował Szymon Kraszewski, a korekcję barwną Tomasz Michalczewski. Dźwięk na planie nagrał Piotr Chuszno. Udźwiękowienie powstało pod czujnym uchem Agaty Chodyry. W filmie słyszymy również głos lektorski Sylwii Nowiczewskiej. Nad scenografią czuwała Zuzanna Srebrna, a nad kostiumami Justyna Suwała.
Film został zrealizowany przy wsparciu merytorycznym Polskiego Stowarzyszenia Syndrom Tourette'a.
 
„Vincent chce być sobą z syndromem Tourette’a”
 Wystąpili:
Kamil Mrożek i Liwia Bargieł
Produkcja:
Małgorzata Borychowska
Brand New Films
Reżyseria:
Małgorzata Suwała
Zdjęcia:
Marcin Łaskawiec
Kostiumy:
Justyna Suwała
Scenografia:
Zuzanna Srebrna
Montaż off line:
Szymon Kraszewski
Kolor korekcja:
Tomasz Michalczewski
Realizacja dźwięku:
Agata Chodyra

Organizatorzy kampanii:
Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a
Aurora Films, dystrybutor filmu „Vincent chce nad morze”
http://www.tourette.pl