Moja polska dziewczyna

Reżyseria: Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek
Scenariusz: Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek
Obsada: Aneta Piotrowska, Emma Friedman-Cohen, Daniel Barry
Zdjęcia: Michał Dymek
Producenci: Polska/ Wielka Brytania
 
Rok produkcji: 2018
Czas trwania: 87 minut
Tytuł oryginalny: My Friend the Polish Girl
 

„Reżyserom udało się pokazać w filmie jedną z najbardziej spektakularnych, strasznych i toksycznych przyjaźni, jakie kiedykolwiek nakręcono w filmie.”LA Times

Prowokacyjny, sugestywny film o 
ukrytych pragnieniach i ciemnych stronach ludzkiej natury. Debiut fabularny Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka stanowi refleksję na temat zaborczej relacji pomiędzy reżyserem, bohaterem oraz widzem. 

PREMIERA W SIECI W MAJU 2020

Młoda, bogata amerykańska reżyserka Katie Broughton chce zrealizować dokument o emigrantach mieszkających w post-Brexitowym Londynie. Na castingu jej uwagę przykuwa pochodząca z Polski Alicja. Bezrobotna aktorka, pracująca w jednym z londyńskich kin, która ledwie wiąże koniec z końcem. 

Alicja ma w sobie wiele sprzeczności, czym od razu zwraca na siebie uwagę Katie. Z jednej strony nieśmiała i tajemnicza, z drugiej prowokująca i buzująca seksualnością dziewczyna, za której zachowaniem stoi dramatyczna historia. Alicja nie może znaleźć upragnionej pracy w swoim zawodzie, jej chłopak umiera na raka. Katie jest tak zafascynowana nowo poznaną kobietą, że postanawia nakręcić film o niej.

W trakcie realizacji dokumentu, natarczywość Katie, która próbuje ingerować w losy własnej bohaterki oraz wykorzystująca swoją seksualność Alicja, wprowadzają na plan niezdrową atmosferę, co prowadzi do poważnych konsekwencji. Film, który miał być dokumentem o życiu Alicji na emigracji, staje się eksploracją ukrytych pragnień i ciemnych stron, zarówno bohaterki jak i reżyserki. Obie wciągają się nawzajem w niebezpieczną grę.

Relacja między Alicją i Katie odzwierciedla częste i bezwzględne traktowanie emigrantów w Wielkiej Brytanii. Zarówno zmysłowy jak i wizualnie surowy film zgłębia problematykę władzy i kontroli nad intymnością drugiej osoby.

Film zdobył główną nagrodę dla najlepszego debiutu na ubiegłorocznym Festiwalu Debiutów Filmowych “Młodzi i Film” w Koszalinie. Był także pokazywany na wielu światowych festiwalach (Rotterdam, Edynburg, Nowe Horyzonty Wrocław, Festiwal Filmowy w Gdyni, Ann Arbor, etc.)

 

 

 
Materiały Prasowe: