Płomienie

Reżyseria: Chang-dong Lee
Scenariusz: Chang-dong Lee, Jung-mi Oh
Obsada: Ah-in Yoo, Steven Yeun, Jong-seo Jeon
Zdjęcia: Kyung-pyo Hong
Muzyka: Mowg
Producenci: Korea Południowa
 
Gatunek: Thriller
Rok produkcji: 2018
Czas trwania: 148 min
Tytuł oryginalny: Beoning
 

Koreański kandydat do OSCARA 2019 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny jest nowym filmem wybitnego koreańskiego reżysera Chang-donga Lee, który specjalnie dla tego projektu powrócił z emerytury. 

W jednej z głównych ról występuje gwiazda serialu „The Walking Dead” - Steven Yeun. 

Film prezentowany był w Konkursie Głównym 71. MFF w Cannes, gdzie otrzymał nagrodę FIPRESCI. Został przez krytyków najwyżej ocenionym w historii festiwalowego pisma Screen Daily filmem, i otrzymał 3,8 punktów na 4 możliwe.

Scenariusz jest luźną adaptacją opowiadania "Spalenie stodoły" Harukiego Murakamiego. Film jest także wyraźnym ukłonem w kierunku Williama Faulknera, który w 1939 roku również napisał opowiadanie zatytułowane “Spalenie stodoły”. Reżyser wraz ze współscenarzystą Jung-mi Ohem, z którym zwykle pracuje, wpletli w tę z pozoru nieskomplikowaną opowieść wiele różnych podtekstów i subtelnych aluzji do obu opowiadań.

Jong-soo żyje z dorywczych prac w położonym niedaleko Koreańskiej Strefy Zdemilitaryzowanej miasteczku Paju. Pewnego dnia spotyka Hae-mi, dawną koleżankę z klasy. Idą na drinka, gdzie Hae-mi wyznaje, że lubiła Jong-soo, kiedy była młodsza, ale zawsze ją ignorował.

Dziewczyna opowiada koledze o bliskich planach podróży do Afryki i prosi go o karmienie kota, kiedy jej nie będzie. Następnego dnia para spotyka się w mieszkaniu Hae-mi, co kończy się namiętnym seksem. Niedługo potem Hae-mi wyjeżdża, zaś zakochanemu Jong-soo pozostaje snucie planów o wspólnej przyszłości.

Kilka tygodni później Jong-soo odbiera telefon od Hae-mi, która utknęła na trzy dni na lotnisku w Nairobi wskutek alarmu terrorystycznego. Dziewczyna prosi chłopaka, aby odebrał ją z lotniska następnego dnia.

Na lotnisku Hae-mi pojawia się w towarzystwie bogatego Bena, którego spotkała w Kenii. Po Bena zajeżdża porsche, a Hae-mi wybiera ekskluzywne auto przybysza zamiast brudnej ciężarówki Jong-soo.

Aby załagodzić niekomfortową sytuację, Ben zaprasza Hae-mi i Jong-soo na obiad. W designerskim mieszkaniu nowego znajomego Jong-soo na osobności wyraża Hae-mi wątpliwość co do zamiarów Bena...


NAGRODY I FESTIWALE:

OSCARY 2019 - Koreański kandydat do OSCARÓW 2019 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny - shortlista
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – Konkurs Główny, NAGRODA FIPRESCI, Nagroda Specjalna za scenografię "Vulcain de L'Artiste-Technicien"
2018 – ICS Awards – ICS Cannes Award
2018 – Nagrody Wielkiego Dzwonu, koreański odpowiednik Oscarów – najlepszy film (nagroda główna), nominacje: najlepszy reżyser, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy debiut aktorski żeński, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia
2018 – Buil Film Awards, Korea Południowa – najlepszy reżyser (nagroda główna), najlepsza muzyka (nagroda główna), nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy debiut aktorski żeński, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy ADANA – najlepszy film zagraniczny (nagroda główna)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Scenarzystów Manaki Brothers – Golden Camera 300 (nagroda główna)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Adelajdzie – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hajfie – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 – Kataloński Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sitges – Konkurs Główny
2018 - World Cinema Festiwal Filmowy w Amsterdamie – Konkurs Główny
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy NOWE HORYZONTY
2018 – Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI

SYLWETKA REŻYSERA:
Chang-dong Lee– urodził się 4 lipca 1954 roku w Daegu w Korei Południowej. W 1983 debiutował jako powieściopisarz, zaś sześć lat później rozpoczął karierę filmową jako scenarzysta i asystent reżysera Kwang-su Parka przy filmie „To The Starry Island”. W 1997 roku po raz pierwszy stanął samodzielnie za kamerą, realizując kultową dziś „Zieloną rybę”. Z kolejnym w filmografii „Miętowym cukierkiem” został zaproszony do sekcji Directors Fortnight festiwalu w Cannes, zaś w Karlowych Warach film otrzymał aż trzy statuetki, w tym specjalną nagrodę Jury, współdzieloną z „Dużym zwierzęciem” Jerzego Stuhra. Trzeci film Lee, „Oaza”, miał premierę podczas MFF w Wenecji, gdzie zdobył wyróżnienie dla najlepszego reżysera oraz nagrodę im. Marcello Mastroianniego dla najlepszej aktorki So-Ri Moon. Czwarty film, a pierwszy po ustąpieniu ze stanowiska ministra kultury Korei Południowej, „Sekretne światło”, trafił do Konkursu Głównego w Cannes, zdobywając uznanie krytyków, a także nagrodę dla najlepszej aktorki Do-yeon Jeon. Film numer pięć – „Poezja” – ponownie prezentowany na Lazurowym Wybrzeżu, przyniósł z kolei twórcy statuetkę za scenariusz oraz wyróżnienie Jury Ekumenicznego. Niedługo potem Lee zapowiedział przejście na emeryturę. Informacje o jego powrocie za kamerę od dłuższego czasu elektryzowały fanów, aż w końcu się potwierdziły: „Płomienie”, luźna adaptacja opowiadania „Spalenie stodoły” Harukiego Murakamiego, po pokazie premierowym w Cannes spotkał się z wyjątkowo entuzjastycznym przyjęciem krytyków i został uhonorowany FIPRESCI.


Filmografia:
2018 Płomienie / Beoning
2010 Poezja / Shi
2007 Sekretne światło / Milyang
2002 Oaza / Oasiseu
1999 Miętowy cukierek / Bakha satang
1997 Zielona ryba / Chorok mulkogi

 
Materiały Prasowe: